درآمد

موسسات خدماتی بر حسب نوع کسب و کار خدماتی برای مشتریان خود ارائه می کنند و در ازای آن خدمات ممکن است وجوهی را دریافت نمایند و یا مشتریان تعهد کنند وجوه خود را در آینده پرداخت نمایند در حسابداری به این مبالغ اصطلاحا <درآمد> گفته می شود. 

دریافت حق الزحمه بابت خدمات مربوط به تعمیرات، حمل و نقل، اجاره و بیمه نمونه هایی از درآمدهای انواع موسسات خدماتی می باشند.

درآمد مبالغی است که بابت ارائه خدمات به مشتریان، دریافت شده و یا در آینده دریافت خواهد شد. درآمد موجب افزایش سزمایه مالک می گردد.

هنگامی که موسسات خدماتی درآمدی کسب می نمایند از یک سو داراییها و از سوی دیگر سرمایه مالک موسسه افزایش می یابد.

طبق قاعده ثبت حسابها می توان درآمدها را مستقیما در بستانکار حساب سزمایه مالک منظور نمود ولی بدلیل آنکه مشخص شدن درآمدهای یک موسسه طی یک دوره زمانی خاص برای صاحب موسسه و سایر استفاده کنندگان اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو درآمدهای کسب شده به جای اینکه مستقیما در حساب سرمایه مالک بستانکار شود در حسابهای جداگانه تحت عنوان درآمد مربوط بستانکار می گردد.

بنابراین درآمد به هنگام افزایش بستانکار می شود و مانده این حساب همواره بستانکار خواهد بود.

ارائه خدمات به صورت نقد

چنانچه در زمان ارائه خدمات به مشتریان وجه آن نقدا دریافت شود در این صورت در معادله اساسی حسابداری از یک سو دارایی های موسسه (موجودی نقد) و از سوی دیگر سرمایه مالک موسسه افزایش می یابد و بدین ترتیب معادله حسابداری کماکان برقرار خواهد ماند.

ارائه خدمات به صورت نسیه (درآمد غیر نقدی)

چنانچه یک موسسه خدماتی برای مشتریان خود انجام دهد و وجه آن را بلافاصله دریافت نکند در این صورت مشتری متعهد می شود حق الزحمه این خدمات را در آینده بپردازد. بدیهی است به محض تکمیل و ارائه خدمت به مشتریان برای موسسه درآمد کسب شده است.